2016-01-22

Allmän information

Skrivpuff startades ursprungligen av Ann Ljungberg 2009  i syfte att ge inspiration i form av en daglig skrivutmaning. Periodvis har puff-orden lagts in av assistenter till Ann eller praktikanter i hennes företag. Med tiden kom skrivpuff att få lägre prioritet från dem. För att skrivpuff inte skulle dö ut, så tog jag över ansvaret för att lägga in pufford. I allmänhet är puffordet ett relativt neutralt begrepp som man kan associera fritt kring. Ibland lägger jag in lite annorlunda puffar, som förhoppningsvis leder till att man tänker lite utanför ramarna. Det kan vara bilder, associationer från böcker eller flerordspuffar. Direkta skrivövningar av typen "skriv en dialog mellan två personer som avskyr varandra" brukar jag inte lägga in, eftersom en del skriver längre texter och använder sig av skrivpuff för att inspireras av dem, andra föredrar novell eller essäformen och några skriver dikter och då kan en skrivövning kännas för styrd och skolboksaktig.

Vi som hållit på med skrivpuff ett tag brukar rekommendera att man lägger texten i sin egen blogg. Dels får man sina texter och ev respons på dem samlade och dels blir det lätt för dem som vill kommentera. Har man texterna på någon sida som kräver medlemskap, så informera gärna om det i samband med att länken läggs in. Det går naturligtvis bra att lägga in texten i sin helhet i skrivpuffs kommentarsfält också, men finns den tillgänglig på något annat ställe så brukar det räcka. Jag har tyvärr inte lyckats ändra fliken "Så här blir man skrivpuffare", men texten ligger som en etikett med rubriken Allmän information, så den ska vara lätt att hitta.

Lämna gärna förslag på skrivövningar eller pufforrd som kommentar. Det uppskattas och mottages tacksamt.

Man kan göra en klickbar länk eller bara klistra in webadressen i kommentarsfältet.. En klickbar länk kräver en del pyssel. Tycker man det är svårt så brukar det räcka med webadressen. Så här gör man när man länkar:

12 kommentarer:

Ellinor Wikman sa...

Informationen kanske finns någonstans, men jag kan inte hitta den. Vad heter du? Kanske vill du vara anonym och kallas GP eller Grå papegoja?

Tack för ditt engagemang i skrivpuff-bloggen. Jag uppskattar att du själv är med och skapar texter och kommenterar våra texter. Det betyder mycket!

Ha en fin helg!

Hälsningar
Ellinor Wikman

Grå papegoja sa...

Jag vill vara anonym och skriver under signatur och använder inte mitt eget namn. Det finns en kortfattat information om hur man blir skrivpuffare, men jag kommer tyvärr inte åt att ändra den. Vi får hjälpas åt och sprida information om det behövs. :)

Ljusletaren sa...

Tack för bra information!

Går det inte att lägga in denna text under en rubrik i denna blogg men typ bra att veta om du vill bli en skrivpuffare? /kram

Grå papegoja sa...

Jag har tyvärr inte rättigheter att göra det. Bloggposter kan jag lägga in, men inte något annat.

Ljusletaren sa...

Grå Papegoja ... då vet jag :-)

Du gör ditt jobb bra med att välja ut ord och så vidare. Tycker att detta verkligen är kul och givande. Lika roligt är det att läsa som att själv bli läst. Blir jag läst och kommenterad är det också roligt att läsa tillbaka via att göra det samma till andras skrivtexter. Något för alla skrivpuffare att tänka på. Trevlig helg/ kram

skimmer sa...

älskar skrivpuff o hållt på sedan 2009.

marmoria sa...

När jag såg den här posten blev jag rädd att du skulle sluta. Vi säger det nog alltför sällan men du är jättebra på att välja ord och andra utmaningar.

Dakota Quinn Diamond sa...

Precis som marmoria blev jag rädd att du skulle sluta... Vilken tur att det inte var så, Grå Papegoja!!
Du gör verkligen ett jättefint jobb med alla puff-ord! Jag hoppas du vill/kan fortsätta här länge till :)

B i r g i t t a sa...

Lägger min kommentar här också :)
Jag är jätteglad för att du håller i Skrivpuffandet GP! Du är så BRA!
Jag gillar också det fria i skrivpuffandet -är inte så mycket för att bli styrd ;)
När det gäller oss skivpuffare så tycker jag det är viktigt att underlätta för varandra och vara noga med att lägga direktlänk till bidraget här i en kommentar.
Det blir smidigast så, tycker jag.

Själv håller jag i tre fotoutmaningar varav den ena har nytt tema varje vecka. Då försöker jag precis som du hitta på mer utmanande teman men med fri tolkning. (konkreta substantiv är ju inte precis en utmaning i foto). Kanske finns det ngt du vill använda bland mina teman. De finns här: http://onsdagstema.blogspot.se/p/next-theme.html
kram
B i r g i t t a
Ps kanske är "skrivpuff" ledigt på wordpress?

B i r g i t t a sa...

Ja det är ledigt på wordpress - Boka den!
Vill du jag ska hjälpa till???

Ann Ljungberg sa...

Jätteglad att se att ni fortsätter med Skrivpuff och att tanken med de ickestyrande övningarna finns kvar!

foxy sa...

Kan bara hålla med övriga; tack för att du fortsätter att hålla i "puffarna"! Du gör det jättebra!