2009-01-15

Om dagens övning

Jag har fått en kommentar - utanför SkrivPuff - att dagens övning är provocerande. Visst är den det! Ändå slukar många av oss böcker där det mördas till höger och vänster. De handlar ju om andra påhittade personer, eller hur? Men för att en scen ska kännas trovärdig, och en bok sticka ut så pass mycket att den har en chans i den hårda bokbranschen, krävs det nog att författaren går på djupet, in i sig själv, och gestaltar känslor, händelser och konsekvenser på ett sätt som också berör på djupet. Dessutom, tycker jag, kan det vara en välgörande känsla att få överskrida alla gränser i tanken - och i sitt skrivande - hellre än att göra verklighet av dem.

Samtidigt känns det trösterikt att det inte finns så många mördare här på SkrivPuff! I morgon kommer en ny, lättsammare övning :-)

Vill passa på att tacka för alla de helt fantastiska texter som kommit in sedan SkrivPuff startades. Jag läser allt men hinner sällan kommentera. Så kul att se så många begåvade och modiga skribenter. Vi kanske kan göra en Vulkan-antologi framöver?

5 kommentarer:

Tjotten sa...

Hej!

Jag vill verkligen Puffa för dina SkrivPuffar. Det har satt fart på mitt skrivande att dagligen öva.

Vissa dagar känns det som det flyter, andra blir inte av för att det finns mycket "vardag" (men ännu är det få dagar) och en del övningar görs men jag lägger inte den tid på dem som skulle behövas.

För mig är det ändå ett roligt sätta att värma upp på innan jag tar tag i andra texter.

Dagens övning tyckte jag var svår. Svår för att jag just inte hade låtit mig själv få känna sådana tankar. Men absolut inte provocerande. Känner snarare att det känslomässigt saknas en fas för mig. Skulle gärna låta mig kunna få känna så starkt. Som du sa, det är bättre att man känner så än att man gör det. Tror absolut att undanträngda känslor är farligare än de som är öppna och belysta.
Tack för ordet!

Chranna sa...

Det är en mycket bra övning!

Jenny sa...

Jag hör till dem som följer skrivpuff men bara skriver för mig själv ... Dagens övning var ju klart den roligaste hittills! Gärna mera sånt för min del! /Jenny

annen sa...

Medan jag känner att jag håller på att tappa greppet, jag hinner inte alls med.

Jag har så mycket uppgifter på arbetet så det väller över tankemässigt även på min fritid så det är inte lätt att skingra tankarna...men då kan ju den där mördaruppgiften sitta bra, förstås!

Åsså förbereder jag mig till att bli en av Anns elever, mycket är det, tur att puffarna är på frivillighetsbasis! (...heter det frivillighetsbasis?!)

Marie sa...

Jag tycker att det här var en väldigt givande övning. Jag har bara inte hunnit göra den ännu. Det har varit lite mycket den här veckan men jag ska göra den i helgen.

Tack för dina skrivpuffar jag är oerhört tacksam för att de finns så att jag får utmana mitt eget skrivande!