2016-01-23

23 jan

Bokstavligen

7 kommentarer:

B i r g i t t a sa...

Bordet dukat för betraktaren

Valkyria-Fatale sa...

Dagens skrivövning "Bokstavligen":

"Jag hade kunnat ta honom här och nu"

Blogg Wordpress: https://wordart867.wordpress.com/2016/01/23/jag-hade-kunnat-ta-honom-har-och-nu/

Poeter.se: https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1932784

Länken som admin la in som en bild, för att visa hur man länkar en text, går inte att kopiera, eftersom det är en bild, så min länk här ovan blir ingen länk. Antingen får ni kopiera min länk, och klistra in den i er webbläsare, eller så får jag ånyo posta min text i loggen. Säg till i så fall.

Med vänlig hälsning Valkyria-Fatale

Valkyria-Fatale sa...

Birgitta;

Jag fastnade för din första rad. Får intrycket av att du ifrågasätter dig själv, och vill göra ett val. Men, sedan när jag läser vidare, läser jag att du gillar att syssla med både ord och bild. Det gör jag också, så jag förstår dig.

Inledningsvis håller jag med dig i detta påstående: citerar “Skrivpuffandet är minst sagt bokstavligt medan fotograferandet är bildligt.”

Men i en fördjupad värld (som min hihi) läser jag ut mer av texten. Förstår att du är kortfattad i din beskrivning, vilket framgår av helheten i din text, men jag vill ändå flika in (vill inte vara “viktigpetter” – jag har ADHD) att ord även talar i bilder, och bilder även talar i ord. Vilket innebär att båda är bokstavliga och bildliga, beroende på hur man ser det.

Nu blev min kommentar invecklad, ber om ursäkt för det. jag har en tendens att förgrena mig, och springa utanför ramarna (ja, inte bokstavligen då (haha – dagens temaord) och att bli alldeles för djup. Det är ju ingen textanalys jag ska göra (vilket förvisso din text skulle arta sig alldeles ypperligt till att göra på, med glädje).

Så länge skapandet känns bra, och ger en något, ska man fortsätta med detta. I alla de former som finns för skapande. Din text, även om den är kort, är talande, och jag känner din glädje i ditt skapande. Men jag känner också en viss nivå av tveksamhet, men det kan vara en feltolkning av mig, då texten är alldeles för kort för att bilda sig en korrekt uppfattning om den tolkningen.

Jag känner att du är en sprallig och energisk kvinna, utav den lilla text du har författat. Tack! :D

En reflektion av en mening tagen ur sitt sammanhang, som jag vill ventilera lite:

(citerar “Skrivpuffandet är minst sagt bokstavligt medan fotograferandet är bildligt.”)

// Betraktarens ögon och känslor sätter ord på bilden hen ser. Och betraktarens ögon sätter bilder på det ord hen läser, utifrån hur målande texten är. Så vill man fånga betraktaren med ord, se till att ha en målande och detaljerad text som ger betraktaren bilder i sinnet, och som läsaren fastnar för så att känslor uppstår. Vill man fånga betraktarens ögon mot ens bildkonst, då gäller det att ha fångat ett ögonblick, något speciellt i fotoögonblicket, ett djup som talar till den som betraktar, så att denne kopplar ihop sinnesintryck som uttalas i ord. // (bara en “förvirrad” ADHD-kvinnas tankar i natten….se det som en reflektion, och inte som kritik, det är inte alls min mening att det ska tolkas så…)

Rubriken är fantastisk. Riktigt fiffig. Bra tänkt där.

Ha det gott i natten :)

Med vänlig hälsning

Valkyria-Fatale poeter.se // Miss Ladd bloggen

Ljusletaren sa...

https://morgonblogg.wordpress.com/2016/01/23/skrivpuff-den-231/

/kram

Ellinor Wikman sa...

Vältränad läkare

Grå papegoja sa...

Kråka

Valkyria-Fatale sa...

Grå papegoja:

Målande text, och man kan leva sig in i situationen, och vara där i rummet, med personen i berättelsen. Fin text!

Med vänlig hälsning

Valkyria-Fatale